ahan118 ahan118 .

ahan118

مشخصات انواع ورق گالوانیزه و ورق روغنی در مجموعه آهن۱۱۸

ورق فولادی از جمله پرکاربردترین محصولات فولادی است. به طور کلی ورق فولادی در انواع مختلف و در انواع آلیاژها، ضخامت‌ها و ابعاد تولید می‌گردد. انواع ورق نیز بر اساس این سه فاکتور تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت ورق فولادی بر اساس جنس، ابعاد، نوع و کاربردی که دارد متفاوت است. از این رو هر ورق قیمت مختلفی دارد. انواع رایج ورق فولادی شامل ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق سیاه، ورق رنگی و است. در این بخش قصد داریم در مورد مشخصات انواع ورق گالوانیزه و روغنی صحبت کنیم. این دو ورق از جمله پرکاربردترین ورق‌های فولادی هستند و از ویژگی‌های منحصر به فردی نیز برخوردار هستند.

این دو ورق در واقع بر پایه آهن ساخته می‌شوند. این ورق‌ها به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند که  پایه ساخت انواع آن‌ها روش نورد گرم است. ورق از نقطه ذوب بالایی برخوردار است. از این رو به آن فلز نسوز گفته می‌شود. به منظور آشنایی با مشخصات هر کدام از این ورق‌ها با ما همراه باشید.

مشخصات ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه که با نام آهن گالوانیزه نیز شناخته می‌شود، به روش نورد گرم تولید می‌گردد. در فرآیند تولید این ورق در طی فرآیندی خاص، گالوانیزاسیون انجام می‌گیرد. گالوانیزاسیون به روشی گفته می‌شود که در طی آن سطح ورق توسط یک لایه نازک فلز روی پوشیده می‌شود. این فرآیند سبب افزودن خاصیت ضدزنگ زدگی به ورق گالوانیزه می‌شود. از این رو علاوه بر مقاومت بالای این ورق در برابر زنگ‌زدگی، به طور کلی استحکام آن نیز زیاد می‌شود.

ورق گالوانیزه از ویژگی‌های مفید و منحصر به فردی برخوردار است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن مربوط به کم بودن هزینه نگهداری و تعمیر آن است. به طور کلی این ورق مقرون به صرفه است. چرا که هزینه تولید ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی کمتر است. فرم‌دهی، شکل‌دهی و همچنین جوشکاری این ورق در مقایسه با سایر ورق‌ها راحت‌تر است. ظاهر ورق گالوانیزه براق و باکیفیت است. از ورق گالوانیزه به دلیل خواص مطلوبی که دارد در موارد مختلفی استفاده می‌شود. استفاده از آن به عنوان ساخت مخازن ساکن یا متحرک، ساخت سقف و بدنه سالن‌های بزرگ مانند سوله ها، ساخت تجهیزات آشپزخانه، ساخت تابلوهای شهری و از رایج‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه است. از طرفی ورق گالوانیزه از سختی زیادی برخوردار است. به طور کلی مشخصات ورق گالوانیزه سبب شده است تا از این محصول استفاده فراوانی شود.

مشخصات ورق روغنی

ورق روغنی به ورقی گفته می‌شود که در طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. این ورق از آن جهت روغنی نامیده می‌شود چرا که دارای ظاهری براق و درخشان است. این ورق بر خلاف ورق سیاه از ظاهری مطلوب برخوردار بوده و خاصیت لعاب‌کاری دارد. در فرآیند تولید ورق روغنی، روغن‌کاری در آخر کار انجام می‌گیرد. این مسئله سبب می‌شود مقاومت آن افزایش پیدا کرده و در برابر خوردگی و زنگ‌‎‌زدگی کارایی مطلوبی داشته باشد. به طور کلی ظاهر این ورق کاملا یکدست و باکیفیت است.

ورق سیاه محصول پایه تولید ورق روغنی است. به منظور تولید این ورق ابتدا ورق سیاه تحت اسیدشویی قرار می‌گیرد. در طی این فرآیند پولک هایی که روی ورق سیاه وجود داشته و سبب تیرگی آن شده است به طور کامل از بین می‌رود. در نهایت نیز توسط روش نورد سرد ورق روغنی تولید می‌گردد. کاربرد ورق روغنی به جهت ظاهر مطلوبی که دارد بسیار گسترده است و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای مهم آن می‌توان به ساخت مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، ساخت قفسه و پانل اشاره کرد. در خصوص ساخت قطعات اتومبیل از این ورق در ساخت اگزوز و فیلتر، صفحات لعابی اجاق گاز، تانکر و می‌توان اشاره کرد. ورق روغنی به سبب روش تولیدی که دارد، از خواص و ویژگی‌های زیادی برخوردار است. به طور کلی این ورق در مقایسه با ورق‌های دیگر از خواص مکانیکی مطلوبی برخوردار است. این ورق در برابر کشش و گسیختگی مقاومت مطلوبی دارد. در زمان ساخت بر روی این ورق عملیات حرارتی انجام می‌شود که سبب ایجاد سطحی صاف‌تر، یکنواخت‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود.

جهت خرید انواع ورق، پروفیل، تیرآهن و سایر مصالح ساختمانی به وب سایت آهن۱۱۸ مراجعه نمایید. آهن۱۱۸ مرکزی معتبر جهت فروش انواع محصولات آهنی است. به منظور دریافت مشاوره رایگان نیز می‌توانید با شماره ۰۲۱37924 تماس بگیرید.

 

 

 


برچسب: ورق ، ورق گالوانیزه ، ورق روغنی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۱۱:۳۷ توسط:ahan118 موضوع: نظرات (0)